Звернення до Державної податкової служби щодо оприлюднення фінзвітності компаній

Ми, представники ініціативи OpenUp Ukraine, що є спільнотою активістів/ок, розробників/ць, дослідників/ць та журналістів/ок, що розділяють цінності відкритості в Україні. Учасниками OpenUp Ukraine є в тому числі автори таких проектів, як Opendatabot, Clarity Project, Канцелярська сотня, Суд на долоні, На суд за доступ та інших.

Однією з головних проблем сфери відкритих даних є невиконання чинного законодавства органами державної влади і, на жаль, Державна фіскальна служба не була виключенням з цього правила. Ми сподіваємося, що завдяки Вам оновлена Служба змінить свою практику щодо реалізації прав громадян на доступ до інформації та відкритості публічних даних.

На наше переконання, головним набором даних Служби, щодо надання доступу до якого не виконується чинне законодавство, є фінансова звітність підприємств.

Відповідно до діючих норм, фінансова звітність підприємств є публічною інформацією, що має надаватися у формі відкритих даних – машиночитанному форматі (юридичне обгрунтування додається).

Однак, наразі склалася вкрай негативна ситуація:

  • дані фінансової звітності підприємств не оприлюднені у форматі відкритих даних;
  • дані фінансової звітності підприємств продаються на “чорному ринку”, створюючи умови викривленої конкуренції для сервісів та стартапів;
  • практика надання фінансової звітності Службою була різна: одні регіональні управління Державної фіскальної служби надають інформацію на запит, а інші відмовляють.

Така ситуація не тільки є грубим порушенням вимог чинного законодавства, але і є найбільш сприятливою для корупційних зловживань (зокрема, з продажу даних).

Проривом в розвитку відкритих даних, утвердженням прозорих правил ведення бізнесу стало оприлюднення частини даних Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, відкриття інформації про бенефіціарних власників компаній. Наразі на основі цих даних, в поєднанні з даними Державної фіскальної служби про податковий борг та іншими, вдалось створити успішні проекти, такі як Opendatabot, Youcontrol, ці дані використовують багато громадських організацій, civic tech проектів, такі як Clarity Project, Dozorro, Канцелярська сотня та багато інших. Однак ці дані не дають достатніх можливостей для перевірки своїх бізнес-партнерів, власників бізнесу, пов’язаних з особами, що уповноважені на виконання державних функцій. Однак ці дані не дають достатніх можливостей для перевірки своїх бізнес-партнерів, власників бізнесу, пов’язаних з особами, що уповноважені на виконання державних функцій.

Більше того, у своєму інтерв’ю на радіо “Новое время” Ви зазначили, що є проблема неможливості консолідації звітності компаній, що пов’язана в тому числі з використанням спрощеної системи оподаткування. Хочемо зауважити, що відсутність фінансової звітності у публічному доступі також є важливим фактором, що заважає консолідації звітності компаній, оскільки приховує дані про діяльність компанії від партнерів, журналістів, громадськості, оскільки приховує дані про діяльність компанії від партнерів, журналістів, громадськості.

 

Відтак, нагальною є потреба відкриття фінансової звітності компаній. З одного боку, ці дані потрібні для укладення угод, з іншого боку – за багато років створена корупційна схема торгівлі цими даними, і настав час зруйнувати цю систему. Ми переконані, що відкриття фінансової статистики компаній у форматі відкритих даних дозволить покращити бізнес-клімат в Україні, підвищить інвестиційну привабливість та допоможе зменшити корупційні ризики у веденні бізнесу.

Також, учасники і учасниці ініціативи OpenUp Ukraine готові поділитися рядом інших проблем у сфері відкритих даних, що пов’язані зі Службою. Ми готові надати консультативну підтримку щодо впровадження механізму оприлюднення даних і готові співпрацювати з технічними спеціалістами Служби.

Тому ми звертаємось до Вас, як нової людини, яка прийшла для реформування податкової системи, стати лідером процесу відкритості і виконання законодавства у сфері доступу до інформації:

  1. Забезпечити оприлюднення даних фінансової звітності компаній України.
  2. Провести зустріч з учасниками ініціативи OpenUp Ukraine.

Контактна особа Надія Бабинська, 0502104847 [email protected]

 

З повагою і сподіванням на плідну співпрацю,

представники та представниці ініціативи OpenUp Ukraine

 

Ігор Самоходський

Ренат Насрідінов

Назар Гарасим

Ярослав Гарагуц (Clarity Project)

Олексій Іванкін (Opendatabot)

Кирило Захаров (“Суд на долоні”)

Михайло Невдаха

Олександр Пліва (“Регуляторна мапа”)

Артем Романюков  

Яніна Басиста

Надія Бабинська

Олександр Акуленко

Канцелярська сотня

Bihus.info

Сергій Мільман (YouControl)

 

Додаток: Юридичне обгрунтування позиції у вигляді таблиці – 2 ст.

Юридичне обгрунтування позиції

 

Норма Джерело норми Коментар
Публічна інформація – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

2. Публічна інформація є відкритою, крім випадків, встановлених законом.

Ст. 1 ЗУ “Про доступ до публічної інформації” Будь-яка задокументована державним органом інформація є публічною, якщо інше прямо не встановлено законом.
1. Інформацією з обмеженим доступом є:

1) конфіденційна інформація;

2) таємна інформація;

3) службова інформація.

Стаття 6 ЗУ “Про доступ до публічної інформації” Є лише три виключні види публічної інформації, що мають обмежений доступ (не є відкритими).

Більше того, обмеження доступу відбувається лише після проведення трискладового тесту (див. Постанову Пленуму ВАСУ від 29.09.2016 № 10 )

“2. Фінансова звітність підприємств не становить комерційної таємниці, не є конфіденційною інформацією та не належить до інформації з обмеженим доступом, крім випадків, передбачених законом. На фінансову звітність не розповсюджується заборона щодо поширення статистичної інформації….” Стаття 14 ЗУ “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” Законом прямо передбачено, що фінансові звітність не є інформацією з обмеженим доступом.
Публічна інформація у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання. Розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах. Стаття 10-1 ЗУ “Про доступ до публічної інформації” Будь-яка публічна інформація (до якої відноситься фінансова звітність підприємств) має надаватися на запит та оприлюднюватися у формі відкритих даних.
“1. Розпорядниками інформації для цілей цього Закону визнаються:

1) суб’єкти владних повноважень – органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, органи влади Автономної Республіки Крим, інші суб’єкти, що здійснюють владні управлінські функції відповідно до законодавства та рішення яких є обов’язковими для виконання; …

Ст. 13 ЗУ  “Про доступ до публічної інформації” Державна податкова служба України відповідає поняттю розпорядника інформації.