У четвер, 3 жовтня 2019 року з Єдиного порталу відкритих даних (data.gov.ua) видалили всю історію публікації відкритих даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР). Фактично, видалена публічна історія змін записів у ЄДР (дані про попередніх власників, бенефіціарів юридичних осіб, попередні місця реєстрації юридичних осіб).
Щоб зрозуміти важливість цих змін і причини, чому це погано, спробуємо відповісти на типові питання щодо історичних даних ЄДР.
1. Нащо взагалі потрібна історія змін?
Історія змін дозволяє досліджувати зв’язки, запобігати рейдерству, сповіщати кредиторів, покращувати сервіси приватного сектору. Приклади використання:
Відстежувати зв’язок між собою юридичних осіб через попередніх власників.
Наприклад, учасники із одним і тим же попереднім власником подаються на тендер, що є високою ймовірністю, що ці учасники пов’язані.
Відстежувати вплив зміни влади на зміну власників чи успішності певних юридичних осіб.
Наприклад, після зміни влади відбувається, можливо рейдерським шляхом, зміна керівництва юридичної особи або юридична особа починає перемагати майже у всіх державних тендерах.
2. А хіба повна історія змін не зберігається у ЄДР? Крім того, наче є API, який дозволяє отримати до неї доступ?
Повинна зберігатися, але ж ми не можемо сказати чи є історія повною. Існують випадки безслідного зникнення компаній з реєстру і публікація старої версії даних ЄДР на Єдиному порталі відкритих даних – це чи не єдиний доказ їх існування. А доступ через АРІ відбувається за окрему платню.
3. А якщо хтось опублікує попередньо завантажені файли десь не на порталі, а скажімо, на приватному сервері? Це зможе вирішити проблему?
На жаль, опубліковані таким чином дані не дозволять стверджувати, що саме в такому вигляді вони були опубліковані на Єдиному порталі відкритих даних. Тобто, вони не є офіційними. Адже на відкриті дані не накладається електронний підпис, і офіційність порталу – це можливість даних бути прийнятими як доказ у суді.
4. А може на серверах Єдиного порталу відкритих даних не вистачає місця?
Можливо. Ми пропонуємо розпоряднику оприлюднювати на порталі не весь реєстр, а лише ті записи, які відрізняються від попередньої версії файлу. Деталі можна обговорити, але способи економії дискового простору існують.
5. Може співробітник просто помилився?
Ми не виключаємо людської помилки і ставимось до цього із розумінням, якщо це дійсно помилки. Але не раз ми бачили системні недоброзичливі дії з боку розпорядника та адміністратора ЄДР. Комунікація Мін’юстом своїх дій та планів у сфері відкритих даних вкрай низька. Тому ми не бачимо іншого виходу ніж вважати дії навмисними.
6. То як владнати ситуацію?
Ми звертаємось до Міністерства юстиції з наступними пропозиціями і очікуємо від них наступних дій:
-
повернути історію публікації відкритих даних ЄДР на data.gov.ua або принаймні опублікувати історію змін, додавань та видалень записів з баз даних, що зафіксована інформаційно-телекомунікаційною системою ЄДР, таким чином відновивши доступ громадськості до історичних даних,
-
пояснити факт видалення історії змін записів у ЄДР із Єдиного порталу відкритих даних data.gov.uaу разі, якщо видалення відбулося з технічних причин,
-
створити робочу групу для консультацій з громадськістю, зокрема, зі складу учасників та учасниць ініціативної групи OpenUp щодо економії дискового простору та компактного розміщення історичних даних ЄДР на Єдиному порталі відкритих даних.