Відкриті дані в Чернігівській міській раді: результати моніторингу

Моніторинг здійснювався шляхом опрацювання відкритих джерел – сайту Чернігівської міської ради, Єдиного  державного  веб-порталу відкритих даних та надсилання інформаційного  запиту до Чернігівської міської ради . 

Чернігівська міська рада фактично 4 роки  не здійснювала жодної політики щодо виконання    Постанови КМУ № 835 від 21 жовтня 2015 року «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних», яка визначила набори даних для оприлюднення у формі відкритих даних, їхній формат і порядок регулярного оновлення.

Тільки  починаючи з 2019 року Чернігівська міська рада  здійснює політику оприлюднення публічної інформації у форматі відкритих даних як це регламентовано Постановою КМУ № 835. 

Порядок оприлюднення наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних регулюється розпорядженням Чернігівського міського голови від  2 серпня 2019 року  № 108-р .

Розпорядження зобов’язує керівників комунальних підприємств територіальної громади міста Чернігова зареєструватися на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних та оприлюднювати на ньому набори даних. Визначено 77 наборів даних,  які підлягають оприлюдненню. 

Розпорядження також визначає  керівників виконавчих органів Чернігівської міської ради (зі статусом юридичної особи), керівників комунальних підприємств територіальної громади міста Чернігова відповідальними за оприлюднення наборів даних. 

На сайті Чернігівської міської ради створений окремий розділ «Відкриті дані». На якому розміщене саме розпорядження “Про оприлюднення наборів даних”, набори даних  Чернігівської міської ради (5 набрів), виконавчого комітету Чернігівської міської ради  (24 наборів) 

Окремий міський портал відкритих даних відсутній і створення його не передбачається відповідним розпорядженням  міського голови.  

Набори даних комунальних підприємств та структурних підрозділів ради  не розміщені на сайті міської ради. Водночас ці набори розміщені на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних. 

На Єдиному державному веб-порталі відкритих даних зареєстровано 33 розпорядники інформації Чернігівської міської ради, виконавчого комітету та виконавчих органів Чернігівської міської ради (зі статусом юридичної особи), комунальних підприємств територіальної громади.  

Загальна кількість оприлюднених наборів даних –  203 .

Періодичність оновлення наборів даних вказана для кожного набору даних у паспорті наборів даних. 

При цьому 6 розпорядників, які зареєстровані  на порталі не оприлюднили жодного набору даних – це Управління (служба) у справах дітей, Комунальне підприємство “Ветеринарно-стерилізаційний центр “Крок до тварин” , Комунальне підприємство “АТП-2528”, Дитяча поліклініка №2, Департамент соціальної політики, Комунальне підприємство “ЖЕК-10”. 

Найбільше наборів даних оприлюднили Управління житлово-комунального господарства (31), Виконавчий комітет міської ради (24) та   Управління економічного розвитку міста (23). 

Відсоток оприлюднення наборів на Єдиному веб-порталі відкритих даних  для Чернігівської міської ради складає  –  44 % , водночас середній показник по Україні міст-обласних центрів – 51% .    У 2020 році цей відсоток для Чернігівської міської ради  був 23 % при середньому 44 % по всій країні.   (згідно даних  «Звіту про проведення моніторингу стану виконання законодавства про доступ до публічної інформації у регіонах України у 2021 році», що був здійснений регіональними координаторами взаємодії з громадськістю Уповноваженого Верховної Ради України)  

Дані оприлюднених наборів Чернігівської міської ради та виконавчого комітету доступні   для автоматичної обробки інформації (машиночитанння),  а  комунальних підприємств та структурних підрозділів ради – частково. Наприклад, Фінансове управління розмістило  Реєстр боргових зобов’язань суб’єктів господарювання комунальної власності територіальної громади у форматі PDF.  

Додаткові набори даних, крім передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 2015 р. № 835 розпорядники Чернігівської міської ради не оприлюднюють.

Чернігівською міською радою в 2020 році була здійснена  оцінка стану оприлюднення і оновлення відкритих даних шляхом заповнення картки оцінки за формою, визначеною у додатку до постанови КМУ від 21 жовтня 2015 року № 835.  

Аудит наявних у розпорядника інформації відкритих даних не здійснювався. 

Розпорядники інформації зворотний зв’язок від користувачів відкритих даних не отримують. 

Розпорядник інформації заходи з інформування щодо діяльності у сфері відкритих даних не здійснює. 

Чернігівською міською радою та її структурними підрозділами, комунальними підприємствами відкриті дані у процесі формування політики та планування діяльності не використовуються. 

Висновки та рекомендації: 

Чернігівська міська рада демонструє позитивну динаміку щодо роботи в напрямку відкритих даних, збільшуючи кількість оприлюдненої інформації. 

Водночас існує низка недопрацювань у політиці оприлюднення відкритих даних, які можна можна виправити. 

Відсутність окремого сайту відкритих даних  чи окремого  розділу на сайті Чернігівської міської ради де би містилися набори даних всіх розпорядників інформації ради, виконавчих органів та комунальних підприємств. На даний момент набори даних комунальних підприємств та структурних підрозділів ради  не розміщені на сайті міської ради. Водночас ці набори розміщені на Єдиному державному веб-порталі відкритих даних. 

Отже, особа, зацікавлена в такій інформації, не може її легко відшукати в одному місці  і повинна знати про існування окремих кабінетів управлінь, відділів,  відділів, інших відокремлених підрозділів та комунальних підприємств.  

Найбільш типовими порушеннями є неповнота оприлюднення  наборів відкритих даних та інформації, обов’язковість оприлюднення яких визначена Постановою Кабінету Міністрів №835, а також несвоєчасне оновлення інформації.

Потребують доопрацювання окремі набори даних  комунальних підприємств та структурних підрозділів Чернігівської міської ради які оприлюднені не в машиночитанному форматі.

Головному розпоряднику інформації Чернігівській міській раді  необхідно  залучити    провести аудит даних, наявних у розпорядника та необхідних для створення наборів відкритих даних .

Працівникам розпорядника, на яких покладена персональна відповідальність за забезпечення такого оприлюднення, слід мати спеціальні повноваження та обов’язки в посадовій інструкції, які забезпечуватимуть їх вплив на процес взаємодії підрозділів розпорядника у створенні та оприлюдненні наборів відритих даних.

Також можна рекомендувати Чернігівській міські раді приєднатися до  Міжнародної хартії відкритих даних ⎯ міжнародної ініціативи щодо принципів і практик, пов’язаних із оприлюдненням відкритих даних. Таку практику вже має низка міст України: Львів, Дрогобич, Вінниця, Чернівці, Дніпро,  Кропивницький, Тернопіль, Хмельницький та Івано-Франківськ.  

Автор Павло Пущенко, аналітик.

26 листопада 2021 року спільнота OpenUp організувала дискусію за участі Чернігівської міської ради. Відео заходу можна переглянути за цим посиланням https://www.facebook.com/UkraineOpenUp/videos/654391439301337/

Подія та вказаний матеріал були розроблені в рамках проекту RAPID, що реалізується за підтримки відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні, а також у партнерстві з Американськими Радами і програмою Open World Ukraine.

Погляди учасників заходу та авторів не обов’язково збігаються з офіційною позицією уряду США.