Як місту оприлюднювати транспортні дані в режимі реального часу: поради

Транспортні дані для міста: як зробити так, щоб дані приносили користь? Цим питанням наразі задаються як активісти, так і деякі органи місцевого самоврядування. Адже, починаючи з 2018 року вони мали б оприлюднювати транспортні дані, в тому числі в режимі реального часу. Ініціатива OpenUp вирішила підготувати рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо транспортних даних.

Транспортні дані: формати, доступ, цінність

Однією з найважливіших сфер життєдіяльності міста є транспорт (пасажирські перевезення, робота комунальних служб). Транспортні дані – це дані про рух транспорт в режимі реального часу, інформація про те, який транспорт у перевізників, комунальних служб, його характеристики, про маршрути, інтервали та графіки руху, зупинки та багато іншого.

Наразі українські міста впроваджують автоматизовані системи диспетчерського управління, встановлюють GPS-трекери (система глобального позиціонування), закуповують послуги операторів системи диспетчеризації. Ці системи, трекери наповнені і генерують масиви даних. Вони є важливими для місцевої влади, щоб контролювати, аналізувати громадський транспорт, приймати рішення. Вони також важливі й для громадськості та бізнесу.

Важливо, щоб ці дані були оприлюднені, до них був відкритий і безоплатний доступ, а також, щоб вони оновлювались у форматі відкритих даних. Однак наразі багато міст стають заручниками компаній-операторів GPS-диспетчеризації, що на власний розсуд воліють монопольно розпоряджатись транспортними даними, зокрема задля отримання прибутку. Таким чином місто не володіє даними, які є важливими для прийняття рішень, для контролю та покращення надання послуг пасажирського перевезення, комунальних послуг (вивіз сміття, поливання вулиць, очистка від снігу та інше).

Відкриті дані – це дані, які є у відкритому доступі в Інтернеті, придатні для автоматизованої обробки електронними засобами, можливі для повторного використання, в тому числі з комерційною метою. Щоб дані працювали, вони повинні відповідати певним критеріям (чіткість, оновлюваність, чистота тощо). Важливим також є дотримання стандартів.

Для транспортних даних таким стандартом, специфікацією є GTFS (General Transit Feed Specification). Це загальнодоступний стандарт і формат опису розкладу руху громадського транспорту, характеристик транспортної інфраструктури, що дозволяє використовувати ці дані для створення мап, плануванні маршрутів та інших сервісів. GTFS складається з переліку даних (таблиці), які дозволяють обмінюватись транспортними даними. Опис стандарту доступний і українською мовою.

GTFS Realtime (або GTFS-RT) – це специфікація даних, яка дозволяє передавати користувачам дані з автоматизованих систем диспетчерського управління (GPS-навігатори) дані про рух транспортних засобів в режимі реального часу. Це розширення відкритого формату даних GTFS.  

GTFS, GTFS-RT – це світовий стандарт для роботи та оприлюднення транспортних даних. Саме цей стандарт використовується для Google Maps, що дозволяє інтегрувати місцеві транспортні дані зі світовою мережею.

Місцевій владі варто взяти цей стандарт за основу і розпочати чи перейти на формування та оприлюднення даних саме у форматі GTFS та GTFS-RT. Це дасть можливість  максимально спростити роботу з даними користувачам, інтегрувати дані з Google Maps. Для цього також необхідно забезпечити доступ до транспортних даних через інтерфейс прикладного програмування (АРІ).

Цінність відкриття доступу до транспортних даних – приклад Транспорт для Лондону. Там 130 мільйонів фунтів стерлінгів в рік дають економіці Лондона відкриті дані від “Транспорт для Лондону” TfL (дані з GPS-навігаторів, розклади руху громадського транспорту, дані про стан повітря, доріг та інші). Такі результати дослідження, проведеного консалтинговою компанією “Делойт” та оприлюдненого в середині жовтня 2017 року.

Вже більше 600 додатків використовують ці транспортні дані, а додатки на їх основі слугують 42% мешканцям міста. Серед додатків — мапи, системи відслідковування руху громадського транспорту, велосипедні маршрути та багато іншого.

Прибуток від відкритих транспортних даних вираховується, оцінюючи створення нових сервісів, розробок, робочих місць, це зекономлений час для планування подорожей, поїздок, це прибуток для комерційних додатків та розробників.

Детальніше про формат GTFS можна дізнатись з презентації тут.

Законодавча база для відкриття транспортних даних

Відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 р. №2939-VІ (далі – Закон), публічна інформація – це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.

Закон розрізняє також публічну інформацію у формі відкритих даних – це публічна інформація у форматі, що дозволяє її автоматизоване оброблення електронними засобами, вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.

За приписами ст. 10-1 Закону, розпорядники інформації зобов’язані надавати публічну інформацію у формі відкритих даних на запит, оприлюднювати і регулярно оновлювати її на єдиному державному веб-порталі відкритих даних та на своїх веб-сайтах. Публічна інформація у формі відкритих даних є дозволеною для її подальшого вільного використання та поширення, що передбачає, що будь-яка особа може вільно копіювати, публікувати, поширювати, використовувати, у тому числі в комерційних цілях, у поєднанні з іншою інформацією або шляхом включення до складу власного продукту, публічну інформацію у формі відкритих даних з обов’язковим посиланням на джерело отримання такої інформації.

Відповідно до ч.4 ст. 10-1 Закону, перелік наборів даних, що підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, вимоги до формату і структури таких наборів даних, періодичність їх оновлення визначаються Кабінетом Міністрів України. До такого переліку Кабінет Міністрів України обов’язково включає інформацію, доступ до якої у формі відкритих даних передбачено законом.

Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» від 21.10.2015 р. № 835 зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 20.12.2017 р. № 1100 (далі – Постанова №835) чітко визначено, що дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу належать до Переліку наборів даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних органами місцевого самоврядування.

Також в Переліку міститься наступні набори транспортних даних для оприлюднення:

  • перелік перевізників, що надають послуги пасажирського автомобільного транспорту,
  • маршрути перевезення,
  • відомості щодо транспортних засобів, які обслуговують пасажирські автобусні, тролейбусні та трамвайні маршрути перевезення (кількість транспортних засобів на кожному маршруті, марка, модель, державний номер, пасажиромісткість),
  • розклад руху громадського транспорту,
  • дані про місце розміщення зупинок міського електро- та автомобільного транспорту.

Усі без винятку міські ради в України, згідно з положеннями ст.5, ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є органами місцевого самоврядування, а отже зобов’язані, відповідно до Постанови №835, оприлюднювати дані про місцезнаходження громадського транспорту в режимі реального часу та інші транспортні дані згідно з переліком, а також надавати такі дані на запити громадян.

Таким чином органи місцевого самоврядування зобов’язані оприлюднювати транспортні дані, враховувати необхідність оприлюднення транспортних даних в режимі реального часу під час впровадження автоматизованої системи диспетчерського управління громадським транспортом (комунальним транспортом).

Технічні вимоги до програмного забезпечення щодо диспетчеризації руху транспорту

Для того, щоб і влада, і громадяни, бізнес мали доступ до транспортних даних, варто врахувати кілька факторів під час впровадження системи диспетчеризації руху, або ж переглянути ту систему, яка вже задіяна в громаді.

Бажано в умовах конкурсу на організацію пасажирських перевезень прописати необхідність встановлення засобів GPS-навігації, доступ до даних у відповідності до викладених нижче технічних вимог.

У випадку, якщо місцева рада вирішила впроваджувати систему диспетчеризації руху транспорту (пасажирського, комунального чи іншого), варто, по-перше, переконатись в благонадійності виконавця (перевірити його можна через сервіси, які працюють на основі відкритих даних, таких як Open Data Bot, провести дослідження впровадження та проблем, які виникли в інших містах).

По-друге, варто передбачити наступні технічні вимоги до програмного забезпечення:

Надавати постійний автоматичний (без участі людини) доступ до даних Автоматизованої системи диспетчерського управління (АСДУ) через інтерфейс прикладного програмування (server-side Web АРІ) до інформації про місцезнаходження транспортних засобів в режимі реального часу у форматі GTFS-RT.

В АСДУ обов’язково мають бути наступні дані:

  • унікальний ідентифікатор транспортного засобу
  • поточні координати
  • дата і час заміру даних
  • моментальна швидкість та азимут
  • маршрут, на якому працює транспортний засіб (ТЗ)
  • номер державної реєстрації транспортного засобу (або бортовий номер)

Бажано також передбачити збір та оновлення даних про наявність низької підлоги, кондиціонеру, wifi,  місця для перевезення велосипедів та інші.

Період оновлення даних повинен бути не рідше ніж раз на 10 сек. Тобто дані в АСДУ мають оновлюватись не рідше ніж раз на 10 сек, і саме до цих даних має бути надано доступ. Обов’язково має бути передбачена можливість отримати дані щодо всіх транспортних засобів одразу.

Інформацію про транспортну мережу міста (зупинки, маршрути,  розклади, інтервали та час роботи тощо) у форматі Загального стандарту даних транзиту (англ. General Transit Feed Specification – GTFS). Період оновлення таких даних повинен бути не рідше, ніж раз на тиждень, бажано раз на добу.

Викладати і оновлювати транспортні дані в GTFS форматі потрібно на сайті місцевої влади/порталі відкритих даних.

Юридичні вимоги: як правильно укласти Договір з постачальником, аби транспортні дані стали публічними

Органам місцевого самоврядування варто внести до обов’язків постачальників послуг з диспетчеризації наступні пункти:

  1. a) всі майнові, інтелектуальні та будь-які інші права на будь-які дані, що надходять, генеруються, видаються автоматизованою системою диспетчерського управління (АСДУ), встановленою для диспетчеризації руху громадського, комунального транспорту, належать місцевій громаді.

б) постачальник послуг з диспетчеризації зобов’язаний надавати органу місцевого самоврядування іншу інформацію, необхідну для реалізації владних повноважень в сфері громадського транспорту, надання та контролю послуг з пасажирських перевезень, комунальних послуг.

Розпорядники, оператори і перевізники повинні надавати всю згадану вище інформацію у відповіді на запити, так як інформація про громадський транспорт стосується розпорядження бюджетними коштами та має велике суспільне значення.

Підготовлено ініціативою OpenUp

Надія Бабинська, 0502104847 [email protected]

Іван Шерстюк (СЕО EasyWay), 0672454833 [email protected]